donderdag, januari 08, 2009

Inleiding

Ik wist meteen dat ik voor het vak Muziek zou kiezen toen ik een vak moest uitkiezen voor mijn profielwerkstuk. Alleen het duurde wat langer voordat ik op een onderwerp kwam. Zal ik mijn profielwerkstuk over een bepaalde periode doen? Of over een muziekstijl? Ik kwam er achter dat ik wat dichter bij mijn eigen interesses moest gaan kijken. Ik heb ongeveer twee jaar pianoles en heb door middel van kijken en luisteren gitaar leren spelen, maar toch zing ik het liefst. Dus heb ik besloten om mijn profiel werkstuk over zingen te gaan doen. En nu? Je kunt zoveel over dit onderwerp vertellen. Je kunt bijvoorbeeld een bepaald aspect over het zingen of een bepaalde zangstijl uitkiezen en daarover uitbreiden. Maar ik heb ervoor gekozen om uit te zoeken hoe de stem wordt gebruik in verschillende muziekstijlen. Om te beginnen moet je natuurlijk wel eerst weten wat de stem is en welke technieken je moet gebruiken. Deze vragen heb ik beantwoord in mijn deelvragen. Het was voor mijzelf ook ontzettend handig om deze deelvragen te onderzoeken, want is mijn eigen techniek wel goed? In het koor waar ik in zit doen we wel vaak adem en zang oefeningen, maar doe ik ze wel goed? Ik weet van mijzelf dat ik geen sterke ademsteun heb omdat ik tijdens het zingen te veel ingeademde lucht laat gaan en door het maken van dit profiel werkstuk dat je dus wel een sterke ademsteun krijgt door veel te oefenen. Dit geldt voor je hele zangtechniek, het kan niet zomaar in een dag gebeuren. Dus laat ik er met dit profiel werkstuk maar mee beginnen.

Geen opmerkingen: