donderdag, januari 08, 2009

Conclusie

In dit werkstuk heb ik zeven verschillende deelvragen beantwoord met betrekking op de hoofdvraag: Hoe wordt de stem gebruikt in verschillende muziekstijlen?
Door het maken van de deelvragen kwam ik er o.a. achter hoe de stem werkt. Nu weet ik ook dat je houding en articulatie belangrijk ik bij het zingen.
Maar hoe wordt de stem gebruikt in verschillende muziekstijlen?
Ik heb de volgende muziekstijlen behandeld:
- Metal
- Jazz
- Hiphop
- R&B
Er zijn verschillende manieren waarop gezongen kan worden:
- Solo
- In koor verband
- Instrumentaal begeleid
- A capella
Bij metal kwam ik erachter dat er vooral solo werd gezongen en bij de andere muziekstijlen was er sprake van alle vier de manieren.
Bij bijvoorbeeld jazz onderscheiden artiesten zich vooral op hun manier van zingen, zoals scat vocal. Deze manier van stem gebruik kan ook op verschillende manieren gebruikt worden. Bobby Mc Ferrin begeleid in de Ave Maria een heel koor in zijn eentje met zijn stem en bij Black bird doet hij een solo en tegelijkertijd begeleid hij zichzelf ook.

Dit werkstuk heeft aardig veel tijd gekost maar omdat het een onderwerp is dat mij interesseert was het erg leuk en leerzaam om te maken.

Geen opmerkingen: