donderdag, januari 08, 2009

Welke zangstijlen horen bij welke muziekstijlen?

Deelvraag 7
Welke zangstijlen horen bij welke muziekstijlen?

Ik noemde in deelvraag 1 al een paar manieren waarop je kunt zingen. Solozang, koorzang, instrumentaal begeleid, A capella en barbershop singing.

Ik ga de volgende muziekstijlen behandelen:
- Metal
- Jazz
- Hiphop
- R&B

Metal
De grunt (ook bekend als death grunt, (death) growl, death vocals) is een veel voorkomende vorm zangtechniek in de metal, met name de death metal. Deze stijl wordt vaak in aangepaste vorm gebruikt bij melodic death metal-, grindcore-, doom metal- en gothic metalbands. Grunts vormen een gutterale zangtechniek en zijn daarom zeer moeilijk te verstaan. De grunt wordt instrumentaal begeleid en er wordt gebruik gemaakt van solozang.

Jazz
Er zijn ernorm veel verschillende soorten jazz, maar het komt er op neer dat je jazz op allerlei manieren kunt zingen. Solo, in koor verband, a capella etc. In jazz wordt niet alleen gezongen met woorden maar er worden geluiden van instrumenten nagezongen wat scat vocal heet. Bekende jazz artiesten die aan deze vorm van zang doen zijn Al Jarreau, Bobby Mc Ferrin en Raul Midon.

Al Jarreau - Take Five

Bobby Mc Ferrin - Ave Maria



Bobby Mc Ferrin - Black bird


India Arie & Raul Midon - Back to the middle

Hiphop
Bij hiphop wordt er gebruik gemaakt van rap. Rappen is ritmisch een verhaal vertellen op een beat of a capella. Er zijn verschillende soorten rap o.a.:
-Straatrap, deze houdt zich vast aan de basis van de hiphop, de teksten zijn maatschappij-kritisch en creëren een beeld van de straatcultuur.
-Grimeyrap is rappen op een duistere beat met schokkende teksten.
-Freestyle is een improviserende vorm van rappen.

Op 5 december 2008 ben ik naar het concert van Pete Philly & Perquisite geweest. Het duo maakt muziek dat een mix is van hiphop, jazz en klassiek. Pete Philly doet de vocals en Perquisite zorgt voor de beats en speelt de cello.
Tijdens het concert deed Pete Philly een freestyle rap en gebruikte o.a. mijn onderwerp: Soul Searching, wat ik op mijn T-shirt had staan.

Hier de freestyle van Pete Philly op 5 december 2008


Bij hiphop wordt niet alleen maar gebruik gemaakt van rap maar ook van zang. Voornamelijk in de refreinen wordt er gezongen. Hiphop kan instrumentaal begeleid en ook a capella.

R&B
Bij R&B kun je net zoals bij de jazz veel verschillende manieren van zingen gebruiken, solo, in close-harmony, a capella, begeleid etc.Voor dit profielwerkstuk heb ik Cater 2 U van Destiny’s Child gecovered om te zien hoe de samenzang in de R&B in elkaar zit.De gitaar partij heb ik als eerste opgenomen. Daarna kwam de melodie aan bod. Na de melodie heb ik er een tweede en derde stem bij opgenomen net zoals in het orgineel.
Destiny's Child - Cater 2 U

Aïscha Tomasoa – Cater 2 U

Geen opmerkingen: